maanantai 16. huhtikuuta 2012

Neuvola.

Hei !
Ääh, nyt on taas viikonloppu takana ja paluu arkeen. Eilen ei tapahtunut mitään ihmeellistä, muuta kuin että siskoni toi hänen vauvansa minulle tunniksi hoitoon. Oli mukava hoitaa pientä prinsessaa pitkästä aikaan, ja samalla sain harjoitusta omaa lastani varten. Eilen illalla minua vaivasti ihan kamala närästys ja selkäkipu. Testasin lähes kaikkea mutta mikään ei tuntunut auttavan, mutta olin sen verran väsynyt että onneksi sain nukuttua.

Tänä aamuna sama närästys jatkui ja jatkui.. Otin n. 3 kertaa rennietä mutta eihän siitä ollut hyötyä.. Pitää yrittää maitoa alkaa juomaan vähän enemmän, kun joillekkin on siitä ollut kuulemma apua. Lisäksi minulla on tänään ollut todella heikko olo. Pyörryttää ihan kamalasti koko ajan ja välillä tuntuu näkökin sumenevan kun on niin kamala olo.. Luulen että olen tulossa sairaaksi, sillä neuvolassa kun kävin vereni ja verenpaine oli ihan normaalit.

Neuvola käynnistä siis.. Mukanani oli lapsen isä, ja äitini. Äitini ei uskalla enään päästää minua 'yksin' menemään neuvolaan, sillä kun kävin 5.4 kun kävin Oulaskankaalla kontrollissa siellä silloin selvisi että lapsi ei kasva normaalisti. Ja tietysti minä järkytyin niin pahasti, etten pystynyt kotiin tullessani puhumaan, sillä itkin niin paljon ja olin muutenkin poissa tolaltani.. Ja juuri silloin lapsen isä ei päässyt mukaan tulemaan, sillä hänellä oli menoja. Joten äiti haluaa varmuuden vuoksi olla mukanani vaikka lapsen isäkin olisi.

16.2.2012      rv.29+3
Painoa oli tullut ja siitä ei sen enempää.
Verenpaine oli 132/70
Pissassa minulla oli hieman sokeria... Johtuu siitä kun viikonloppuna tuli syötyä karkkia vähän enemmän kuin normaalisti... :)
Hemoglobiini oli ihan normaali.
Lapsivettä tarpeeksi, liikkeet näkyi hyvin ja sydänäänet oli hyvät.

Kaikki on siis todella hyvin, tietysti oli puhetta lapsen kasvusta. Siitä, että päänympäryys, vartalonympäryys, ja reisiluu mitat menee alakäyrää. Mutta sitä seurataan Oulaskankaalla enemmän.
Huomenna minulla on lääkäri, selkäni takia. Todellakin kaipaan neuvoja tämän selkäni kanssa, koska alkaa tuntua jo siltä että kuolen tähän kipuun. ( Muistaakseni sanoin jo jossain postauksessa, että en kestä yhtään kipua.. ) Särkylääkkeet ei tunnu auttavan, lämmin suihku on ainut mikä auttaa, mutta vain sen hetken kun on suihkussa.. Neuvolassa minua kehotettiin menemään hierojalle, mutta juu.. Ei minulla tällä hetkellä ole varaa, joten joudun kärsimään.. Lapsen isä on kyllä kovasti yrittänyt hieroa selkääni ja helpottaa oloani, mutta ei siitäkään ole tuntunut olevan hirveänä apua, tietysti vähän.
Olisiko kellään vinkkejä, neuvoja mikä voisi helpottaa oloani, selkä kipuuni tai närästykseen?

Olen todella iloinen, siitä miten anteliaita ihmiset todella ovat, ja auttavaisia.
Moni on luvannut kysellä vauvan vaatteita tuttaviltaan. Moni on myös luvannut antaa omia tarvikkeitaan minulle. Olen todella kiitollinen, ja otan kaiken avun vastaan mitä vain tarjotaan !
KIITOS. :)

Tänään illalla olisi Ylivieskan äitiysneuvolassa opastus odottaville perheille vastasyntyneen hoidosta, klo 18.
Saan nähdä menenkö, sillä oloni on vieläkin melko huono.


Lisäksi haluaisin kysyä, minkälaista liikuntaa olette harrastaneet raskauden aikana ?
SILLÄ, haluaisin harrastaa jotain koska on tylsää istua vain kotona tekemättä mitään ja lenkillä käynti alkaa tulla jo korvista ulos ja kiloja kertyä.... Lisäksi kävellessäni minua alkaa supistaa todella pahasti ja se ei tee oloani mukavaksi.. Pyöräilyä en ole kokeillut, sillä en pidä pyöräilystä..
Zumbaa harrastin ennen raskauttani, mutta en tiedä onnistuuko se enään.. ?
Vinkkejä otetaan vastaan !

Voisin tehdä myös kysymyspostauksen, jossa te lukiat ym kysytte minulta asioita jotka teitä kiinnostaa.
Otan kysymyksiä vastaan tuonne : http://www.formspring.me/mariannika Ajalta 16.4-20.4
Odotan asiallisia kommentteja ja kysymyksiä teiltä. Kyllä ymmärrän että jokaisella on oma mielipide, mutta en silti halua mitään typeriä kysymyksiä/kommentteja, kiitos!
Ja lisäksi postaus ehdotuksia otetaan vastaan !

Tällä kertaa minulla ei ole kuvia lisättävänä, joten melko tylsä postaus. Kamerani myös on melko huono joten kuvat ei ole mitään hyvälaatuisia...
Ulkona on todella ihana ja aurinkoinen ilma, ja harmittaa kun on näin huono olo ettei huvita mitään tehdä tai edes lähteä ulos.. Lisäksi ulkona ei ole mitään tekemistä.. Mutta lähden lepäilemään jos oloni vähän parantuisi.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille !

16 kommenttia:

  1. on niin kiva lukea sun blogia ! jään varmasti lukijaks :) katoin sun aikasempia postauksia, ja tajusin et saisit noista sun kuvista "mielenkiintoisempia" tai "hienompia" (kuinka tyhmältä kuulostaakaan xD) klikkaamalla kuvaa sillon ku lisäät sen, ja laittamalla kokoon "erittäin suuri". toivon ettet loukkaannu tästä, halusin vain auttaa. :) onnea ja kaikkea hyvää sulle mari <3 !

    VastaaPoista
  2. Mä en ite ole ikinä ollut raskaana ,
    mutta oon kuullu et esim jooga vois olla ihan kivaa tai just joku mammajumppa.. :)
    Sä oot aika pitkäl tos sun raskaudes niin mä luulisin et se zumba ois ehk vähä liian rankkaa.. :s Mut mä ite oon joskus saanu tietää että aiempia harrastuksia voi jatkaa raskauden aikana, mut ei pitäis vetää liian rankasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, mäkin oon kuullu siitä joogasta ja mammajumpasta, mutta asun niin pienessä kaupungissa, etten usko että täällä mitään semmosia järjestetään. Mutta pitää yrittää netistä katella, kiitti vinkeistä ! :)

      Poista
  3. Mulla on itselläni kans itselläni ongelmana tuo selkä. Tänään antoivat neuvolasta selän rentoutus ohjeita(tuskimpa auttavat). Lantion keinuttelu ja seisominen niin, että nojaa esim. pöytään ovat kuulemma hyviä.
    Nukkua kannattaa tukityynyn kanssa(=tyyny vatsan ja patjan väliin, jolloin se kuulemma helpottaa painetta selässä?)

    Ja sit on nuita tukivöitä saatavilla, täällä sellaisen voi esim. fysioterapeutilta, jonne lähetteen saa neuvolasta, toki niitä voi ostaa myös lastentarvikeliikkeistä.

    Harrastuksista en osaa sanoa, sillä itsekkin vain tylsästi lenkkeilen. :)

    VastaaPoista
  4. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. kokeile uimista/vesijumppaa

    VastaaPoista
  6. jaksaispa oottaa että se sun vauvvas syntyyyy ! : D ♥

    VastaaPoista
  7. itellä on kans selkä vähän väliä kipeenä, just sellasta kipua mikä tulee paineesta ja mulle auttaa tooosi hyvin tukivyö.. se näyttää naurettavalta, kuullostaaki siltä ja siinä tulee oikeasti KUUMA mut auttaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä oot saanut semmosen tukivyön? Maksaako paljonki ? ;s

      Poista
    2. Äiti tilas joskus aikoinaan virosta :D ehkä vuos sitte.. Ei ollu kallis.. Kannattaa googlettaa niin eiköhän löydy :)
      -A-

      Poista
  8. body balancessa on ainaki aina hirveenä raskaina olevia naisia :)

    VastaaPoista
  9. Jos oot kerta ennenkin harrastanut zumbaa niin ei sen varmaan mikään ongelmakaan pitäis olla? :) Tietysti meet aina sen mukaan, mitä oma keho sanoo! Itekki jumpassa käydessä (ylivieskassa Liikunta ja Ravinto) oon huomannut et mukana on useinki raskaana olevia naisia ja ne menee sen oman olon mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin monesti silloin kun kävin siellä Zumbassa näin raskaana olevia naisia, mutta minulle neuvolassa sanottiin että kannattaa välttää.

      Poista