perjantai 13. huhtikuuta 2012

Kyyneliä, naurua ja helpotusta, rv 29.

Hei !
Elikkäs tänään on rv 29. (http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-29/)
Olo on melko tukala, maha kasvaa hirveää vauhtia, ja selkäkivut alkaa olla pikkuhiljaa sietämättömiä.
Yleensä aamuisin herään siihen että vauva joko liikkuu/potkii minut hereille tai sitten on järjetön vessahätä.
Mutta tänä aamuna heräsin siihen, kun pikkusiskoni tuli minut herättämään... Enkä aamulla tuntenut ollenkaan pojan potkuja/liikkeitä vaikka yleensä aina tunnen. Ajattelin että pikkuinen on vain sikeässä unessa tai jotain vastaavaa. Yleensä vauva nukkuu n.2h ja sen jälkeen valvoo n. 1-2h, sinä aikana tuntuu olevan kovakin meno mahassa. No aamu vaihtui päiväksi, ja tein normaalit aamu jutut. Ei vieläkään potkuja, liikkeitä, ei mitään. Makoilin sängyllä, selällään kyljellään, ei mitään. Join makeaa mehua, söin karkkia, ym ruokaa, ei mitään. Join kokista, sillä olen ihan hulluna siihen, ei vieläkään mitään tapahtunut mahassa. Aloin huolestua, joten soitin neuvolaan, että haluan käydä katsomassa onko vauvalla kaikki OK. No kävin katsomassa, ja kyllä. Sydän löi normaalisti, ja vauvakin liikkui, mutta oli vähän oudossa asennossa joten sen takia en ollut tuntenut potkuja. Oli kyllä helpotus saada tietää, että kaikki oli hyvin nimittäin olin todella huolissani ja itkin, kun pelotti että jos sydän ei lyökään enään tai jotain.
Tänään kävin myös koululla tekemässä Matikan ja Maantiedon kokeen. Sen jälkeen menimme iskän ja pikkuveljeni kanssa Kärkkäiselle josta ostin itselleni BB:tä. Kaikki on kehunut sen hyväksi joten päätin itsekkin kokeilla.
Otin myös tänään aika paljon kuvia mitä minulla on vauvaa varten hommattuna, vaatteista en voinut ottaa kuvia koska ne on meidän alakerrassa varastossa pakattuna, tulevaa muuttoani varten. Yritin tänään myös tavoittaa sossuamme, kysyäkseni että milloin pääsen tutustumaan sinne ensikotiin, mutta ei vastattu. Ehkä ensiviikolla ottavat sitten tännepäin yheyttä sillä jätin soittopyynnön.
Joku kysyi että käytimmekö ehkäisyä vai oliko ihan suunniteltu koko homma.
Me kyllä käytettiin ehkäsyä, joten ei ollut suunniteltu. Mutta toki oltiin monen monta kertaa puhuttu lapsista ja ym yllätyksistä, joten lapsia tulee jos on tullakseen. Vaikkei ollut suunniteltu raskaus, tottakai rakastamme silti todella paljon lastamme, ja ei todellakaan ollut maailman suurin järkytys tai mikään maailmanloppu kun raskaus selveni. Tietysti jännitti tuleva vastuu toisesta ihmisestä ja muutenkin lapsen hoidosta, mutta kaikki selveni vain keskustelemalla. Minun siskollani on lapsia, ja itselläni nuorempia sisaruksia joita olen pienestä asti hoitanut. Myös lapsen isällä on kokemusta lapsen kanssa olemisesta.
Raskauteni huomasin kun kuukautiseni oli kaksi viikkoa myöhässä, ja jotenkin arvailin että olen raskaana, joten tein testin joka oli positiivinen. Joten kerroin tästä sitten ensimmäisenä tietysti lapsen isälle, sitten ystävilleni. Oli kyllä vähän ajatukset sekaisin ja en oikein tiennyt mitä ajatella, mutta toisaalta olin puhjeta onnesta, ja olisin halunnut huutaa koko maailmalle olevani raskaana. Tietysti samalla mietin että miten vanhempamme suhtautuvat, ja miten kerron.
Äitille kerroin asian niinkuin se oli, ja kävimme pitkän keskustelun asiasta, ja hän oli todella onnellinen puolestani ja lupasi aina seisoa rinnallani, tapahtui mitä vain. Sitten seuraavaksi soitimme neuvolaan ajan, ja siitä kaikki sitten lähti.
Olen innoissani, kun itse olen säästynyt (ainakin vielä) ylimääräisiltä raskauskiloilta, vaikkei ne minua haittaakkaan. Minulla myös ei ole hirveänä tullut raskausarpia, olen kyllä rasvaillut ihoani säännöllisesti raskauden aikana.
Minun pitäisi vielä jostain hommata vaunut vauvalle, sillä en ole vielä ostanut niitä. Eikä minulla juuri nyt ole varaakaan. Vaatteita myös pitäisi vielä jonkun verran hommailla ja tietysti harsoja, tuttipulloja ja tutteja.
Unohdin viime postauksessani kertoa, että käyn yleensä kerran viikossa puhumassa perheneuvolassa voinnistani, tunteistani ja kaikkeen lapseen liittyvästä. Ja kahden viikon välein joudun käymään oulaskankaalla kontrolleissa, ikäni takia. Ensi viikolla minulla on Maanantaina neuvola, Tiistaina lääkäri selkäkipujeni takia eli tutkitaan että tarvitseeko mennä käymään Fysioterapeutilla, ja Torstaina olisi taas kontrolli.
Minua ärsyttää ja surettaa vähän se, kun ennen olin paljonkin ystävieni kanssa tekemisissä. Näimme toisiamme, soittelimme ja juttelimme. Nyt olen melkein puoli vuotta istunut yksin kotona joka ilta, tai sitten lapsen isän kanssa olemme jotain tehneet yhdessä. Kyllä toki joitakin olen nähnytkin ja näin, mutta en yhtä paljon kuin ennen. Ja todella todella harvoin. Jos joku nyt luulee että kadun päätöstäni tämän takia, en kadu. Mutta harmittaa kun lapsi on vaikuttanut näinkin paljon joihinkin ystävyys-suhteisiin. Moni kyllä sanoikin että ei lapsi vaikuta mitenkään väleihin, mutta kyllä se vähän vaikuttikin.
No ei se mitään, kyllähän tämä näinkin menee. Ajattelin käydä illemmalla lenkillä ja istua koneella. Tai jotain sinnepäin.
Huomenna olisi tarkoitus nukkua pitkään, tehdä pari koulu juttua jotka on minulta jäänyt tekemättä, ja illalla sitten vanhempieni ja sisaruksieni kanssa syömme kaikenlaista hyvää. Kysymyksiä saa edelleen lähettää, vastaan enemmän kuin mielelläni ! :)
Tänäänhän on perjantai 13, itselle ei ole käynyt mitään kovin pahoja juttuja.
Onko jollekkin teille sattunut jotain?
Onko päivän suunnitelmia mennyt pilalle?
Eipä minulla muuta tälle päivää, todennäköisesti huomenna tai sunnuntaina postailen seuraavan kerran.

Hyvää viikonloppua kaikille ! :)







Äitiyspakkaus :)



Pinnasänkyä, nalleja, ja tommonen lelukaari juttu :)





Ultrakuvia(Niistä en saanut erikseen hyviä kuvia, joten en laita niitä tänne,koska niistä ei saisi mitään selvää) ja neuvolakortti.

Tommonen kirja jossa kerrotaan raskauden eri vaiheista, viikoista, vaivoista ym.


Tessu rakkaani!


Hoitopyötä.



Pupu- uniriepu, mulla on kaksi tommosta ja sitten yksi semmonen valkonen. En löytänyt sitä, joten ei ole kuvaa :(

Pöllö harsoja ! :)

Kaikenlaisia kirjoja mitä oon saanut. :) Suurimman osaa olen saanut neuvolasta, ja netistä olen tilannut myös :)

22 kommenttia:

  1. tää sun blogi on tosi mielenkiintoinen,tätä on mukava seurata! jään kyllä jatkossakin lukemaan tätä!

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä on tosi hienoo että kannat vastuun vauvastas ja toivon kaikkee hyvää sulle Mari! :) Mietein, että kuinka usein käyt koulussa ja miten hoiat opiskelus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ! :) Mä olen kotikoulussa, eli kotona teen tehtäviä ja käyn sitten koulussa suorittamassa kokeita. Vuoden päästä menen sitten opiskelemaan, kun tämä syksy ja ensi kevät menee lapsen kanssa.

      Poista
  3. Mielenkiintonen bloginalku :) Ensimmäinen mielikuva 15-v tytöstä raskaana nyt on mitä on, mutta ainakin ekan tekstin perusteella vaikutat kyllä tosi fiksulta. Semmonen pyyntö on et jos sais vähän välejä ja rivinvaihtoo teksteihin, ei jaksa lukee yhteen pötköön pitkää tekstiä!
    Mutta jään seurailemaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu pitää muistaa seuraavissa postauksissa, tämä blogin kirjottaminen on mulle aika uutta joten tekstit on mitä on, mutta lupaan parantaa ! Kiva kun jäät :)

      Poista
  4. Miten niin blogin kirjottaminen uutta? Onhan sinulla ennenkin ollut blogi. Mutta tosi hienoa että olet saanut itsevarmuutta, ja varmuutta kertoa asiasta näinkin julkisesti. Olen ylpeä sinusta. =) Seurusteletko edelleen lapsen isän kansa, jos saan kysyä? Ja sittn vielä, että milloin ja minne aijot muuttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis kun minulla silloin oli blogi, en sillonkaan oikein osannut ja se ei luonnistunut. Minun ja lapsen isän suhde on aina ollut melkoista säätämistä, mutta kyllä me tavallaan seurustellaan, rakastetaan toisiamme ja välitämme toisistamme tosi paljon. Kesällä olisi tarkoitus muuttaa Ensikotiin, tai siis kun täällä Ylivieskassa on semmoinen perhekoti joka järjestää Ensikoti toimintaa. Asun siellä lapsen kanssa jonkun aikaa ja sitten meille hommataan oma kämppä :)

      Poista
    2. en halua sanoa että tekisit väärin, ja kunnioitan päätöstäsi mutta eikö olisi helpompaa asua vanhempiesi kanssa, jolloin he voisivat auttaa sinua lapsen kanssa?

      Poista
    3. Olisi todellakin helpompaa, mutta kun asumme niin pienessä asunnossa tällä hetkellä ettei täällä ole oikein tilaa, ja sitten kun minulla on pienempiä sisaruksia niin täällä on melko rauhatonta välillä..

      Poista
  5. Tosi hyvä blogi! Kiva ku selität tarkasti ja pitkästi :)

    VastaaPoista
  6. Tosi mielenkiintoinen ja kivan oloinen blogi, jään ehdottomasti seurailee :) itsekki sain lapsen nuorena, vaikka nuori oon kyllä vieläkin mut siis itse sain mun pojan 16vuotiaana :) siitä viikon päästä ku Henri synty niin täytin tosin 17 mut kuitenki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kiva kun jäät ! :)

      Poista
    2. Voi Laura :( hän seurailee maailmaa nykyään pilven reunalta <3

      Poista
    3. :o En oo tiennykkään asiasta ! Mihin Laura menehtyi? Otan osaa... Menin aika sanattomaksi..

      Poista
  7. Huh, aika nuori oot kyllä! Mutta tosi rohkea... hienoa että sulla on vanhemmat tukena ja turvana raskausaikana :) itselläni on ikää 22 ja raskausviikko 33 menossa. Tukala olo ja selkäkivut kuulostaa todella tutuille, ja ikävä kyllä eivät helpota vaan tuntuvat pahenevan loppua kohden :D Ja ikävä kyllä myöskin tuo yksin oleminen kuulostaa tutulta,olen itse nimittäin miettinyt raskauden aikana monta kertaa että mihin ne ystävät ovat kadonneet nyt kun niitä tuekseni tarvitsisin!? Onko tullut raskauden aikana mitään "himoja" että jotain esim. karkkia on pakko saada? Tsemppiä ja jaksamisia! :) --

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea sinnepäin raskaudesta ! Ja niin se varmaan on että loppua kohden vaan pahenee... Mulla ei ole ollut himoja tiettyihin asioihin, vaan mulla on semmosia päiviä että tänään mun tekee mieli kaikkea suolasta ja huomenna jotain oikeen makeeta karkkia :D Sitten on banaanit ja kokis kovassa huudossa :D Kokista mulla saattaa mennnä joskus litrakin päivässä :'D

      Poista
  8. haha, mun siskolla oli kanssa kun se oli raskaana niin se kittas kokista iha älyttömästi. oli se siit ennenki paljon tykänny mut raskausaikana se himo voimistu viel enemmän. :p

    VastaaPoista
  9. sitten kun lapsi syntyy muutatteko tämän isän kans yhteen ? vai asutteko jo yhdessä ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muuteta heti yhteen, ehkä sitten myöhemmin.

      Poista
  10. Mitäs kaikkee tos äitiyspakkaukses tuli mukana? Onnee sulle ja tulevalle vaaville uskon et pärjäätte hyvin :) p.s voisitsä laittaa kuvii tehä postauksen äitiyspakkauksest :)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?OpenDocument
      Tuolta sivulta näet mitä äippäpakkauksessa tuli mukana, en nyt ainakaan voi tehdä niistä postausta sillä ne ovat vielä laatikossa odottamassa muuttoa.

      Poista