maanantai 16. heinäkuuta 2012

Synnytyskertomus.


Hei kaikki lukiat piiitkästä aikaan! kuten varmaan arvaatte, aikaa ei oo ollut niin paljoa että joutaisi tänne paljoa kirjotella, mutta nyt yritän ku vauva on nukkumassa. Kirjotan tähän postaukseen synnytyskertomuksen.
Elikkäs, torstaina(28.6) menin oulaskankaalle. Ekaksi menin lääkärille ja siellä mut ultrattiin, käyrättiin ja yms. Sitten siirryin osastolle, jossa mulle annettiin puolikas tabletti synnytyksen käynnistämiseksi. Mitään ei juurikaan tapahtunut, supistuksia tuli ja meni. Jotkut oli kovia, jotkut ei. Mulle annettiin tuolloin torstaina kaksi kertaa puolikas tabletti. Yötä vasten ei annettu, että saisin levätä. Sitten perjantaina alotettiin että annetaan kokonainen tabletti kolme kertaa päivässä. No niilläkään ei päivällä tuntunut olevan niin hirveää vaikutusta, vaikka yritin liikkua ja vaikka mitä. Alkoi jo välillä tuntua toivottomalta kun mitään ei tapahtunut, ja keskustelimme lääkärin kanssa perjantaina,että jos ei synnytys lähde nyt käynnistymään, menen lauantaina kotiin ja palaan maanantaina, että yrittäisimme uudestaan.
Noh, mun onneksi perjantaina illemmalla, alkoi jumalaton kipu ala selässä/mahassa, ja supistuksia tuli. Sain välissä myös särkylääkkeitä, jotta saisin nukuttua. N. yhen aikaan heräsin kun supistukset koveni ja koveni. Sitten pyysin särkylääkettä ja lämpötyynyä sillä selkään sattui aivan kamalasti. Sitten sillä aikaan kun lääkäri lähti hakemaan lääkkeitä, minulla alkoi menemään lapsivedet. Ensimmäinen ajatus mun mielessä oli, että kusenko mä housuun vai mitä tää on :'D No sitten nousin ylös ja aloin melkein itkemään kun sitä vettä vaan tuli ja tuli ja supistukset siinä vaiheessa koveni tooosi paljon. Sitten lääkäri tuli ja kerroin tilanteesta, se käski mun mennä vessaan laittamaan side, ja vaihtamaan vaatteet. Jollain ihmeen tavalla pääsin kävelemään vaikka se kipu oli niin kamala että luulin että kuolen, ja ajattelin miljoona kertaa että EI ENÄÄ IKINÄ. No sitten palasin huoneeseen ja sinne tuli sitten kätilö ja lääkäri, ja mun kohdun suun tilanne tarkistettiin. Olin puoli senttiä auki.. No he sitten totesi, että voisin siirtyä synnytyssaliin.
Klo 1:45 olin synnytyssalissa.
Klo 2:15 sain epiduraalipuudutuksen, ja hyi yäk. Se oli jotain niin kamalaa kun sitä laitettiin ja mua pyydettiin/käskettiin pysymään paikoillaan mutta en millään meinannut pystyä kun se tuntu niin ällöttävältä ja kamalalta, ja mua sitten joutu pitämään kätilö ja lääkäri kiinni että pysyisin paikoillani. No sen jälkeen, olo oli mitä mainioin. Aloin siinä vaiheessa myös torkkumaan, koska halusin kerätä voimia synnytystä varten ja sainkin nukuttua.
Klo 4:20 heräsin kun oli kamala vessa hätä. Nousin ylös, ja alko samantien tuntua ihan kamalaa kipua koko alapäässä ja tuntu että se räjähtää, kävin kumminkin vessassa.
Klo 4:35 kohdun suun tilanne katsottiin ja olin 7cm auki! Siinä vaiheessa totesin että : mitä ihmettä? Sillä en ollut tuntenut minkäänlaista kipua ja kuvittelin että tässä kestäisi ikuisuus. Soitin sitten siinä vaiheessa isosiskolleni, että saisi lähteä ajelemaan oulaskangasta päin, sillä synnytys oli lähestymässä hirvittävää vauhtia.
Klo 4:45 mulle annettiin toinen epiduraali, ja heti sen jälkeen alkoi tuntua ihan kamalaa ponnistamisen tarvetta. Huusin ja itkin siinä vaiheessa sillä mua käskettiin vaan hengittelemään ja ottamaan rauhallisesti, mutta mietin vaan että en pysty ku pakko ponnistaa ja taas aloin miettimään että ei enää ikinä.
Klo 5:00 Kohdun suu oli täysin auki ja alotettiin ponnistaminen. Samalla hetkellä siskoni tuli, ja yllättyi kun kaikki oli tapahtunut niin nopeasti ja olin jo ponnistamassa. En voinut oikein ilota siitä, sillä sattui kamalasti ja itkin vaan että millon saan ponnistaa. Ponnistusvaihteesta voin sanoa sen verran että mitään niin tuskaista en ole ikinä kokenut, ja en tiedä haluanko enää ikinä kokea.
Noh ponnistusvaihde kesti 30min. Ponnistusvaiheen lopussa vauvan sydänäänet alkoi laskemaan ja kätilö joutui leikkaamaan välilihan synnytyksen nopeuttamiseksi.
Vauva syntyi 5:46. kun vauvan sain syliin, mietin vain ensimmäiseksi, että miksi se ei itke, tai miksi se ei niin kamalasti liiku. Säikähdin ihan kamalasti, mutta sitten se kumminkin alkoi liikkumaan ja itkemään. Siinä vaiheessa mulla meni muisti. En muista paljoa siitä, mitä ajattelin. Ja kun vauva nostettiin mun mahan päälle, se kakkas siihen :'D
Jälkeisvaihe kesti 5min. Istukka oli repaleinen. Saatiin sitten siskon kanssa syntymäpäivä kahvit ja yms. Apgar pisteitä vauva sai 8/8/8.
Klo 08:33 siirryttiin osastolle. Koko päivä meni siinä kun yritettiin imettämistä mutta ei se onnistunut heti ensimmäisenä päivänä. Me oltiin vauvan kanssa keskiviikkoon asti osastolla, vauvan verensokeri seurannan vuoksi. Sain myös viikoksi antibiootti kuurin sillä mun kohtua aristi tosi paljon synnytyksen jälkeen ja välilihan ompeleet yhdestä kohtaa kirveli todella paljon. Kätilö sanoi, että mun kohtu on vähän tulehtunut, joten sen takia sain ne antibiootit ja että ne ompeleet tai se haava ei lähtisi tulehtumaan. Imetys lähti hyvin myös käyntiin.
Eli synnytyksen kesto:
vaihe 1 : 07h:16min
vaihe 2 : 00:30min

3 kommenttia:

  1. huui toi kuulostaa kauheelta tou kipu :( mua iha nolottaa kysyy mut onks vauva tyttö vai poika ? :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kun jaksoit kirjoittaa tämän! Ja kamalaa ja ihanaa Se synnytys on:) kun aika kuluu, kipu unohtuu ja sitä haksahtaa taas lapsen tekoon, heh.
    Onnea vielä!!!! <3
    Monen äiti

    VastaaPoista